Fast fashion: moderna zasvojenost, ki jo SWY zavrača

24. jun. 2025

 

V zadnjih dveh desetletjih se je svet mode drastično spremenil. Namesto dveh do štirih kolekcij letno, kot so bile v preteklosti značilne za modne hiše, danes številne blagovne znamke izdajajo nove kose vsak teden – včasih celo vsak dan. Ta pojav imenujemo fast fashion, oziroma hitra moda, in čeprav na prvi pogled ponuja dostopnost, izbiro in najnovejše trende za nizko ceno, ima v ozadju precej temnejšo plat.

Fast fashion temelji na filozofiji hitre proizvodnje, hitre prodaje in hitrega zavržka. Oblačila so zasnovana tako, da čim bolj posnemajo modne piste in viralne trende, a so narejena iz cenejših materialov in pod vprašljivimi pogoji. Njihova življenjska doba je kratka – tako zaradi nekakovosti kot tudi zaradi hitro zastarelega dizajna, ki uporabnika skoraj sili v nenehen nakup novih kosov. Tak pristop ustvarja kulturo impulzivnega potrošništva, kjer je vse zamenljivo in nič zares dragoceno.

Poleg vpliva na potrošniško miselnost ima fast fashion izjemno škodljiv vpliv na okolje. Tekstilna industrija je eden največjih onesnaževalcev na svetu. Za izdelavo samo ene bombažne majice se porabi na tisoče litrov vode, barvila in kemikalije pa pogosto končajo v rekah držav, kjer poteka poceni proizvodnja. Zaskrbljujoča so tudi dejstva o delovnih pogojih – številna oblačila fast fashion znamk nastajajo v tovarnah, kjer so delavci slabo plačani, izpostavljeni nevarnim pogojem in nimajo osnovnih delavskih pravic.

V tej poplavi hitre in površinske mode pa obstajajo blagovne znamke, ki se odločajo za drugačno pot. Ena izmed njih je tudi SWY Brand, ki že od svojih začetkov jasno sporoča, da noče in ne bo postal fast fashion.

Za razliko od tipične modne industrije, kjer se oblačila načrtujejo le za naslednji trend, mi oblikujemo kose, ki temeljijo na udobju, trajnosti in predvsem resničnih potrebah našega community-ja. Naša oblačila so namenjena vsakodnevni uporabi – od treninga do sprehoda, od službe do kavča – in so ustvarjena tako, da trajajo. Vsaka kolekcija nastane z mislijo, ne impulzom. Testiranje materialov, prileganje krojev in povratne informacije skupnosti igrajo ključno vlogo pri razvoju izdelkov. In zato, razvoj naših kolekcij traja kar nekaj časa. Kot odgovarja tudi SWY lastnica Petra osebno, na svojem Instagram profilu:

Zavedamo se, da popolnost v proizvodnji ne obstaja. Ko pride do napake, tega ne prikrivamo – ampak jasno povemo. Tisti kosi, ki ne dosežejo standarda, se prodajo po nižji ceni, vedno z razlago, zakaj. Bolje, da se kos nosi, kot da konča v smeteh – to je eden temeljnih principov trajnostnega pristopa, ki ga uresničujemo v praksi. Zato vsako leto organiziramo tudi garage sale, kjer prodajamo sample, poškodovane kose, ki so še primerni za uporabo, pa ne zaradi dobička – ker tega pri tem ni, ampak, da oblačila ne končajo v smeteh in, da morda nekomu, ki si po polni ceni ne more privoščiti ponudimo cenejšo, še vedno sprejemljivo opcijo.

Tudi proizvodnja ni prepuščena naključju. Oblačila SWY nastajajo izključno pri preverjenih partnerjih z ustreznimi certifikati, kjer se spoštujejo delovni pogoji in dostojno plačilo. Blagovna znamka s tem prevzema odgovornost – ne le za končni izdelek, temveč tudi za celoten proces njegove izdelave.

Pri SWY se zavedamo, da nismo popoln brand in se tudi nikoli ne pretvarjamo, da bi to bili. Ne razglašamo se za 100 % trajnostno podjetje, temveč za blagovno znamko, ki se stalno uči, prilagaja in raste skupaj s svojo skupnostjo. Trenutno že postopno uvajamo trajnostnejše materiale, kjer to ne vpliva na kakovost, in se ob tem zavedamo, da je vsaka sprememba – četudi majhna – korak v pravo smer.

Zakaj torej SWY ni fast fashion? Ker sledi drugačnim vrednotam:

SWY izdaja manjše, premišljeno zasnovane kolekcije, ki nastanejo na podlagi dejanskega povpraševanja, ne slepega sledenja trendom. Tak pristop omogoča, da se izdelki pogosto hitro razprodajo in da ne nastaja presežek, ki bi kasneje končal kot odpad. Vsak kos je zasnovan z mislijo na kakovost – tako glede izbire materiala kot same izdelave. Oblačila so testirana na udobje, trpežnost in obstojnost, zato niso namenjena le enemu pranju ali eni sezoni.

Proizvodni proces temelji na sodelovanju z zaupanja vrednimi partnerji, ki delujejo v skladu z mednarodnimi standardi in omogočajo dostojne pogoje dela. Velik del proizvodnje poteka v Turčiji in na Kitajskem, a zgolj v tovarnah, ki imajo certifikate in preverjene prakse.

Smo ena redkih blagovnih znamk, ki je pripravljena odkrito govoriti o napakah. Ko pride do izdelka, ki ne dosega popolnosti, ga ne zavržemo – ampak ponudimo po znižani ceni z jasno razlago. Ta transparentnost gradi zaupanje in dolgoročen odnos z uporabnicami/ki, ki cenijo iskrenost bolj kot brezhibno podobo.

Prav tako, se trudimo biti kar se dobrodelni, preberemo in poskušamo priti na proti vsaki prošnji za pomoč. V Sloveniji smo razdelili že v vrednosti več kot 150.000 € oblačil ali finančne podpore različnim športnim klubom, društvom, vzgojno-izobraževalnim ustanovam, podjetjem,... Ker nam je mar in se trudimo pomagati, kolikor le lahko.

In nenazadnje – SWY ni le znamka oblačil. Je skupnost. Vse, kar ustvarjamo, nastaja v dialogu z našim community-jem. Poleg tega se vedno bolj osredotočamo na trajnostne materiale in iščemo poti, kako ostati zvesti svoji viziji, a hkrati zmanjševati vpliv na okolje.

Fast fashion morda obljublja takojšnje zadovoljstvo, a pri SWY gradimo nekaj trdnejšega: oblačila, ki imajo namen. In skupnost, ki ima srce.

Vaša Swy ekipa 💛


Share this